Sök:

Sökresultat:

500 Uppsatser om Lärare i tv-serier - Sida 1 av 34

Att arbeta med tecknade serier i undervisningen

Syftet med min undersökning har varit att undersöka hur man kan anvÀnda sig av serietecknande och tecknade serier i undervisningen med elever som har Svenska som andrasprÄk och vad elever och lÀrare anser om detta. Syftet har Àven varit att undersöka om - och i sÄ fall - hur arbete med serietecknande och tecknade serier kan frÀmja sprÄkutvecklingen. Undersökningen har baserats pÄ fyra lektioner dÄ eleverna fick arbeta med serietecknande och tecknade serier. Dessa lektioner fick eleverna utvÀrdera. Dokumentationen gjordes genom dagboksanteckningar, kvalitativa intervjuer med deltagande elever och lÀrare samt elevernas skriftliga utvÀrderingar.

Stökigt pÄ musiken?

Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka om musikla?rare och klassla?rare i a?r 1 ? 3 reagerar pa? och agerar mot olika eller liknande ordningsproblem. Metoden som anva?nts a?r observation och urvalet av deltagare a?r la?rare och elever i fem olika klasser.Min uppfattning var till en bo?rjan att skillnaden i vad musikla?rare och klassla?rare korrigerade, var stor. Resultaten av observationerna visade dock att likheterna var fler a?n skillnaderna.

TillgÀngliggörande och bevarande av raritetssamlingar : En diskursanalys av uppfattningar hos ledande företrÀdare vid Stockholms och Uppsala universitetsbibliotek

In this thesis, rare book collections in university libraries are studied. University libraries function primarily as service institutions for students and researchers. Rare book collections may to some extent be seen as a part of this service. Stockholm and Uppsala University Libraries are the focus in this thesis. They participate because of their difference regarding their rare book collections.

Under radarn : En diskursanalys av makt, motstÄnd och identiteter i serier om migration

Syftet med denna uppsats Àr att med hjÀlp av diskursanalys granska hur makt, motstÄnd och identiteter skildras i de seriösa serieböckerna Persepolis av Marjane Satrapi, An Arab in America av Toufic El Rassi samt Maus av Art Spiegelman, som alla pÄ ett eller annat sÀtt handlar om migration. Jag anvÀnder teorier som Michel Foucault och Chandra Talpade Mohanty har lagt fram och ocksÄ litteratur om diskursanalys. Syftet Àr Àven att studera synen pÄ serier som berÀttandeform. Jag diskuterar mÄlgrupper för serieberÀttelser och huruvida serier hÄller pÄ att ta sig in i "finkulturen". DÀr anvÀnder jag bland annat Ernesto Laclau och Chantal Mouffes teorier om diskursers kamp med varandra om makt och hegemoni.

Serier och multimodalitet

Syftet med studien har varit att undersöka hur pedagoger anvÀnder serier och multimodalitet i undervisningen som sprÄkutvecklande resurs, samt vad serier fÄr för betydelse och roll i undervisningen. Mitt syfte har Àven varit att fördjupa mina kunskaper om bilden som kunskaps- och informationsbÀrare som stöd i elevernas lÀsning. Undersökningen baseras pÄ fyra kvalitativa intervjutillfÀllen med pedagoger som anvÀnder sig av serier i sin undervisning. Resultatet visade att seriemediet tilltalar majoriteten av elever och ger eleverna ökad lÀslust, eftersom seriemediet gÄr fortare att lÀsa. Resultatet visar Àven att elevernas generella kommunikativa förmÄga ökar i arbetet med serier och multimodalitet, samt att eleverna blir mer delaktiga i klassrummet eftersom alla elever kan delta pÄ samma premisser.

? - En vecka till nÀsta avsnitt, nej du, det gÄr inte jag med pÄ?: om hur ungdomar vÀljer att se sina tv-serier

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur folk vÀljer att se pÄ sina tv-serier och varför. För att ta reda pÄ detta genomfördes tvÄ stycken fokusgruppsintervjuer dÀr deltagarna svarade pÄ frÄgor om tv-serier, dvd- boxar, play-tjÀnster och fildelning. För att skapa mig en förstÄelse för dessa val anvÀnde jag mig av Users & Gratification theory som en vetenskaplig teori. Resultaten frÄn fokusgruppsintervjuerna anvÀndes senare för att sammanstÀlla en frÄgeguide som besvarades av representanter för de största svenska tv-kanalernas play-tjÀnster. Anledningen till att kontakta tv-kanalerna var att jag ville ha bÄde producenternas och konsumenternas Äsikter med i uppsatsen.

Tiden Àr en illusion

Serieforskning som tvÀrvetenskapligt fÀlt avancerar framÄt ur sÄvÀl ett internationellt som nationellt perspektiv och syftar ofta till att synliggöra mediets meningsbyggande funktion, nÄgot som Àr intressant inte minst ur en kommunikativ aspekt. Den vetenskapliga litteraturen pÄ omrÄdet har stor spridning över olika forskningsfÀlt och det saknas vÀl etablerade teorier och metoder för att analysera tecknade serier. Syftet med studien Àr att undersöka och analysera skildrandet av tidsförlopp i tecknade serier utifrÄn sidlayout och seriens system. Avsikten Àr att utforska hur den formmÀssiga kompositionen och förhÄllandet mellan strukturella element pÄverkar uppfattningen av tidsförlopp i tecknade serier. Undersökningen baseras pÄ teori som behandlar den tecknade seriens system, dess meningsbyggande funktion, anpassningen av verbalt narrativ till visuellt medium och illusionen av tid.

En intersektionell studie av populÀra TV-seriers didaktiska
potential

Syftet med den undersökning vi genomfört var att se vilka vÀrderingar som förmedlas i populÀra tv-serier. Dessutom ville vi veta huruvida dessa tv- serier kan anvÀndas i undervisningen utifrÄn de vÀrderingar som tv-serierna förmedlar. FrÄgestÀllningarna besvarades med hjÀlp av tre olika datainsamlingsmetoder. Dessa metoder var enkÀtundersökningar med högstadieelever, en intervju med tvÄ lÀrare samt textanalys av de tvÄ tv- serierna South Park och Andra Avenyn ur ett intersektionellt perspektiv. Resultatet av analysen visar att det gÄr att finna en mÀngd vÀrderingar som kan ha ett didaktiskt vÀrde.

En intervjustudie av l?sf?rst?else hos elever med autism p? mellanstadiet. Hur beskriver klassl?rare, speciall?rare och logopeder att de arbetar och samverkar?

Syftet med studien ?r att ?ka kunskapen om vilka undervisningsmetoder som klassl?rare, speciall?rare och logopeder beskriver att de anv?nder f?r att utveckla l?sf?rst?else hos elever med autism p? mellanstadiet. Vidare kommer vi att unders?ka hur klassl?rare, speciall?rare och logopeder beskriver sin och varandras yrkesroll, samverkan och utveckling av samverkan f?r att fr?mja l?sf?rst?else hos elever med autism p? mellanstadiet. Studien genomf?rdes med en fenomenologisk ansats och ett relationellt perspektiv samt sociokulturell teori som grund. Datainsamlingsmetoden utgjordes av sex semistrukturerade intervjuer med klassl?rare, speciall?rare samt logopeder.

Den kompetenta yrkesla?raren - hur yrkesla?rare pÄ Restaurang- och livsmedelsprogrammet ser pÄ yrkeskompetens

Anledningen till att jag valde att go?ra en studie om yrkesla?rare pa? Restaurang- och livsmedelsprogrammets syn pa? kompetens, bottnade i en nyfikenhet i hur dessa la?rare kombinerade yrkeskunskap med pedagogik. Ansa?g dessa yrkesla?rare att yrkeskunskap var det centrala eller skulle fo?rdelningen mellan pedagogik och yrkeskunskap vara mer ja?mnt fo?rdelad? Syftet med denna studie var att underso?ka yrkesla?rare pa? Restaurang- och livsmedelsprogrammets syn pa? sin yrkeskompetens. Anledningen till begra?nsningen att endast anva?nda mig av la?rare pa? Restaurang- och livsmedelsprogrammet beror pa? att det a?r inom detta omra?de jag sja?lv a?r verksam, och da?rmed a?ven intresserad av.

Serie - och följetongstittande pÄ nya plattformar : En studie som behandlar förÀndringen av seriekulturen och hur det pÄverkar mÀnniskor i vardagen

Utvecklingen av seriekulturen har genomgÄtt en drastisk förÀndring i och med streamingtjÀnsternas intÄg pÄ marknaden. Konsumtionen av serier har skjutit i höjden och produktionsbolag sÀnder ut nya serier pÄ löpande band. MÀnniskor har Àven funnit nya sÀtt att konsumera sina serier pÄ. Men Àr denna utveckling positiv för mÀnniskors vanor och levnadsmönster i vardagen?  Denna uppsats behandlar ett Ànnu relativt outforskat omrÄde inom mediekulturen och syftar till att skapa en sprÄngbrÀda för framtida studier inom Àmnet.Uppsatsen innehÄller en hypotes om att mÀnniskor idag har pÄverkats av den nya utvecklingen av streamingtjÀnster och att deras vanor och mönster har förÀndrats.

Att sÀtta handtag pÄ seriens sprÄk : Hur en semiotisk serieanalys av tvÄ grafiska romaner kan utveckla elevers lÀsstrategier

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka serier som en adekvat bÀrare av kunskap och dÀrför ett möjligt didaktiskt instrument för att utveckla elevers lÀsstrategier i svenskÀmnet pÄ högstadiet. Uppsatsen redogör för seriens definition och samhÀlleliga status samt möjligheter kopplade till genrens plats i skolan. Fokus ligger pÄ serier som faller under kategorin grafiska romaner, vilka Àr omfattande serieverk som berÀttar en viktig historia. Stand-alone-stories och auteur Àr Àven viktiga begrepp eftersom de in- nefattar serier som inte Àr massproducerade och dÀr serieskaparen Àr ansvarig för hela den kreativa processen. För att nÄ en djupare förstÄelse för serier innehÄller serien ett analysinstrument baserat pÄ semiotik.

Serietidningar i pedagogiskt syfte : LÀrarens syn pÄ serietidningen som pedagogiskt redskap

Under vÄr utbildning har vi uppmÀrksammat att serietidningar knappt ges nÄgot utrymme alls pÄ LÀrarprogrammet. VÄr erfarenhet Àr att elever lÀser serietidningar och vi undrar om och i sÄ fall hur serietidningar anvÀnds i svenskundervisningen. Mot denna bakgrund ville vi forska kring hur arbetande lÀrare ser pÄ serietidningar som pedagogiskt arbetsmaterial och hur lÀrare arbetar med serier i skolan. Syfte: Huvudsyftet med studien var att undersöka om serietidningar anvÀnds i grundskolan och vilka attityder lÀrare har till serietidningar som arbetsmaterial. Vidare ville vi granska hur serietidningar anvÀnds i svenskundervisningen praktiskt och undersöka vilka serier som anses lÀmpliga respektive olÀmpliga att anvÀnda i undervisningen.

BlÄs bort dammet frÄn de Àldre boksamlingarna! : En studie om folkbiblioteks bevarande av bokligt kulturarv

The aim of this study is to examine Swedish public libraries preservation of rare book collections. In this study a rare book is rare when it become over a hundred years. I will investigate if libraries have any written policies or plans when it comes to preservation and also what the librarians? opinion about rare book collections are. This is of interest because public libraries have a lack of responsibility when it comes to preservation.

Bilder av lÀrare: en kvalitativ studie av lÀrargestaltningar i svenska tv-serier för barn och unga

Detta examensarbete handlar om lÀrarskildringar, hur de ser ut, hur de kan förstÄs och vilken betydelse de kan tÀnkas ha. Syftet Àr att visa och analysera de bilder av lÀrare som gestaltas i ett urval av svenska tv-serier för barn och unga. Undersökningens frÄgestÀllningar Àr följande: Vad Àr det för bilder av lÀrare och skola som skildras i svenska tv-serier för barn och unga? Vilka utmÀrkande egenskaper och karaktÀrsdrag har de lÀrare som gestaltas? Vad finns det för likheter och skillnader mellan lÀrarna? Hur pÄverkas skildringarna av den tid som Äterspeglas? För att besvara dessa frÄgor har scener i skolmiljö studerats genom observation. Den teoretiska grunden vilar pÄ en socialkonstruktivistisk teori och dÀrtill begrepp som narrativ, diskurs, identitet och genus.

1 NĂ€sta sida ->